Sundhedspolitik

Sundhedspolitik Stengård Skole

Stengård Skoles holdning er, at elever ikke medbringer slik, chips, sodavand og lignende. Der kan dog gives dispensation ved særlige lejligheder. Særlige lejligheder defineres specifikt af skolens ledelse og er fx skolens fællesarrangementer som skolens fødselsdag og Stengård Marked.

Der er ikke faste kagedage og andre slik- og kagearrangementer i skoleregi. Dette gælder fra 0. – 9. klasse.

Der skal til enhver tid tages hensyn til elever med særlige allergier eller sygdomme.

Det er skolens holdning, at eleverne ikke må forlade skolens område i skoletiden eller elevpauser for at købe frokost i nærliggende supermarked. I stedet opfordres eleverne til at benytte sig af skolens kantine, hvis de ikke har madpakke med. Hvis kantinen er lukket, kan der aftales alternative muligheder for at købe/ hente frokost.

Når vi skal fejres fødselsdage i klassen, er der tradition for at uddele noget ’lækkert’, som tit er det samme som noget sødt eller noget fedt – men der er andre muligheder for at fejre. Der kan fx bages boller, der er mindre sukker og fedtholdige end kage.

Gode inspirationssider til brug ved fødselsdage og fejringer er:

www.altomkost.dk/

www.arla.dk/opskrifter/opskriftstemaer/Mad-til-born/Bornefodselsdag-uden-sukkerchok/

December måned er traditionelt en måned med julehygge der forbindes med småkager og julefrokost. Der kan en enkelt dag i december måned holdes julehygge med pebernødder og frugt med klassen.