Gruppeordning Stengård skole

Målgruppe

Stengård Skole starter en gruppeordningsklasse fra august 2022. Gruppe er normeret til 7 børn. Gruppeordningen på Stengård Skole er et tilbud til børn med brug for særlig støtte inden for opmærksomhed, koncentration og ADHD. Børnene i vores gruppeordning imødekommes med de forskelligheder, de har hver især. Visitation til gruppeordningen på Stengård Skole sker på baggrund af en pædagogisk, psykologisk vurdering fra PPR. Èn gang årligt afholdes revisitation, hvor der tages stilling til om det enkelte barn fortsat profiterer af tilbuddet.

Stengård Skole er en almindelig folkeskole i Gladsaxe Kommune.  Vores intention og mission for eleverne i gruppeordningen på Stengård Skole er, at de får mulighed for at indgå i skolens fællesskab og traditioner på tværs af årgange. Dette fx være i form af praktikforløb en klasse fx i et – to fag, fælles pauser, emneuger, fælles aktiviteter, klub mv. Dette vil altid være ud fra det enkeltes barns forudsætninger og gåpåmod i forhold til deltagelse i det store fællesskab.

Pædagogisk tilgang

Vores elever har alle erfaringer fra en almindelig klasse, som for de flestes vedkommende har sat spor og fortællinger om ikke at være god nok og en følelse af at være anderledes. Vi favner, rummer og sætter pris på forskellighed og vil gerne give vores elever en følelse af, at forskellighed er en styrke. Vores pædagogiske fundament hviler på en tilgang, hvor den enkelte elev mødes, der hvor han/hun er. Den almindelige dag i gruppeordningen er knyttet an på en undervisningstilgang, der er struktureret og gør brug af diverse specialpædagogiske tilgange, der imødekommer børnenes behov for visualisering, struktur, genkendelighed og overblik. Undervisningen tager højde for den enkeltes opmærksomhedsspændvidde og brug for pauser.

I gruppeordningen undervises i alle de almindelige fag. Tilrettelæggelsen af fagene er med afsæt i undervisningsdifferentiering samt viden om, at læring sker i mange kontekster. Derfor benytter vi os gerne af at undervisning kan foregå i mange arenaer og med afsæt i forskellige læringsstile. Målet er, at alle elever kan gennemføre folkeskolens afgangsprøve.

Vi er optaget af livsduelighed og mestring, og derfor vægter vi, at børnene undervises i socialfag. Faget sigter mod at give børnene mulighed for og en oplevelse af bedre at kunne meste og indgå i sociale sammenhænge.

Vi arbejder målrettet på at møde børnene ud fra low arousal tilgangen. Low arousal er en

ikke-konfronterende tilgang, som har fokus på at forhindre og forebygge konflikter ved at give barnet oplevelse af selvkontrol og mindske krav, som barnet oplever ikke at kunne leve op til. Vi tror på, at børn opfører sig ordentligt, hvis de kan. Når vi tænker på den måde, får man et livssyn, hvor mennesker som udgangspunkt gør deres bedste. Det betyder også, at når såkaldt problemadfærd opstår, så ser vi på rammerne og de pædagogiske metoder fremfor at placere skyld hos barnet.  Vi holder os løbende opdateret på vores felt.

Forældrearbejde

På Stengård Skole værner vi om det tætte samarbejde mellem skole og hjem. I gruppeordningen har vi løbende dialog omkring den enkelte elev og klassen som helhed. Kommunikationen tilpasses den enkelte familie og de individuelle behov, der måtte være.

Klassen har sin egen telefon, så det er altid muligt at komme i kontakt, og ellers foregår kommunikationen via AULA. Vi gør flittigt brug af informationer hjem omkring klassens hverdag og aktiviteter. Vi tager kontakt til hjemmet, både når der positive meldinger, samt når der er noget, der er svært. Vi forventer ligeledes informationer fra hjemmet omkring forhold, der kan påvirke skoledagen for det enkelte barn. Vi skal i fællesskab sikre at tage tingene i opløbet, og vil hellere kontaktes en gang for meget end en gang for lidt.

Der afholdes skolehjemsamtaler efter behov samt forældremøder for den samlede forældregruppe. Vi står ligeledes til rådighed med dialog, rådgivning og vejledning.

Vi stræber mod at vores elever føler sig trygge ved at indgå i større eller mindre dele af almenskolen. Dette vil være i tæt samarbejde mellem elev, forældre og teamet og tilpasses den enkelte.

Personale og ledelse

Medarbejdergruppen består af lærere og pædagoger, der arbejder tæt sammen som team. Alle medarbejdere har stor viden og erfaring indenfor specialundervisning og specialpædagogik. Det ligger os på sinde at medarbejderne løbende kompetenceudvikles og er i tæt samarbejde med PPRs psykologer og ressourcekonsulent, familieafdeling og andre eksterne parter efter behov.

Medarbejderne i gruppeordningen har løbende supervision med PPR.

Gruppeordningens faglige leder indgår i Stengård Skoles ledelsesteam.

Læring og trivsel

Læring og trivsel går hånd i hånd. Undervisningen tilrettelægges ud fra viden om den enkelte elev faglige og sociale udgangspunkt. Vi arbejder målrettet på, at alle børn trives og den vej igennem får mulighed for at udnytte eget fulde potentiale i en læringsmæssig sammenhæng. Vi tror på vigtigheden af at alle føler sig som en del af både et fagligt og socialt fællesskab. Vi arbejder derfor målrettet på at møde den enkelte ud fra de faglige forudsætninger og potentialer hvert barn rummer. Handleplaner og individuelle mål er gennemgående for gruppeordningen. Vi arbejder målrettet på, at hver elev kender egen handleplan og mål og inddrages i det omfang, det er muligt. Vi sikrer at mål og handleplaner løbende evalueres og bruges til at øge elevernes bevidsthed om succeser og udviklingspotentialer.

Vi bruger trivselssamtaler, socialfag og andre aktiviteter som pædagogiske greb, der understøtter følelsen af fællesskab og samhørighed samt udvikler elevernes personlige og sociale kompetencer.

Juni 2022