Læsning

“Det er den gode læser, som gør den gode bog.”
-Ralph Waldo Emerson

Læsning åbner vores muligheder for at lære, forstå og reflektere over vores verden.
Derfor er læsning prioriteret højt og på Stengård Skole arbejder vi med at udvikle elevernes læsekompetencer gennem hele skoleforløbet.
I starten af skoleforløbet handler det især om at lære sig at læse, og efterhånden som teknikkerne er godt på plads, handler læsningen mere og mere om læseforståelsen, at kunne forholde sig kritisk til kilder samt tilegnelsen af forskellige læsestrategier i forbindelse med mødet af forskellige teksttyper. Vi tager udgangspunkt i kommunens handleplan for læsning, som kan læses her:. https://issuu.com/webmaster_gladsaxe/docs/handleplan_-_for_l_sning_i_gladsaxe/1?ff=&e=4000590/60163357

Som forældre er I også vigtige medspiller i jeres barns læseudvikling.
Vi inddrager derfor læsevejlederen til forældremøder for at give forældre bedst mulige forudsætninger for at kunne støtte godt op læseudviklingen undervejs i skoleforløbet.

Udover den daglige læsetræning, har vi hvert år dedikeret nogle uger som specifikke læseuger, hvor vi fælles på skolen sætter ekstra fokus på læsning.
Her dykker vi ned i forskellige sider af læsningen, det kan for eksempel være temaer som genrekendskab, faglig læsning, læsestrategier mm.
Læseugerne indeholder hvert år aktiviteter, der har til hensigt at øge læselysten for eleverne samt skabe bevidsthed om, hvad gode læsevaner har af betydning for os.