Forretningsorden

Forretningsorden skolebestyrelsen, Stengård Skole

På baggrund af folkeskoleloven og kommunale styrelsesvedtægter

1. Skolebestyrelsens møder

1. Skolens ledelse udgiver i god tid mødedatoer for møderne i det kommende skoleår.

2. Afholder møde en gang om måneden af ca. 2½ times varighed, 11 måneder om året.

3. Skolelederen og skolebestyrelsens formand kan indkalde til ekstraordinære møder;
    indkaldelsen skal ske i så god tid som muligt.

4. I haste situationer, kontaktes skolebestyrelsens medlemmer eventuelt også på deres telefon. Skolebestyrelsens formand har forinden underrettet medlemmerne om de sager, der skal behandles på mødet

5. Skolebestyrelsens næstformand kan træde til i situationer, hvor skolebestyrelsens formand er forhindret.

6. Skolebestyrelsens interne kommunikation foregår over beskedsystemet på skolebestyrelsens redigeringsdel på intranettet

7. Mødeledelsen praktiseres af skolebestyrelsens formand eller næstformand.

2. Dagsordenen og referat til skolebestyrelsens møder

1. Såfremt et medlem ønsker et punkt til dagsordenen, meddeles dette skolebestyrelsens formand senest 2 uger før mødet.

2. Skolebestyrelsens formand udarbejder i samarbejde med skolens leder til hvert møde en dagsorden, der udsendes til medlemmerne senest 4 hverdage forud for mødet.
    Dagsorden indeholder som standard punkterne:

1. Økonomi

2. Meddelelser

1. Eleverne

2. Lærere og pædagoger

3. Ledelsen

3. Evt.

3. Der kan inviteres eksterne gæster til møderne, hvor dette vurderes relevant

4. Eventuelle bilag fremsendes til alle medlemmer 4 hverdage forud for mødet.

5. Det praktiske arbejde med udsendelsen af dagsordenen og bilag forestås af skolens kontor.

6. Der udarbejdes på hvert møde et referat, som godkendes på mødet af de medlemmer, som har deltaget. Dette referat ligges på skoleporten senest 1 uge efter mødet.

7. Ethvert medlem kan forlange afvigende opfattelser tilført referatet.

8. Dagsordenen og referatet gøres med de begrænsninger, der følger af lovgivningens regler om tavshedspligt, tilgængelige for offentligheden.

3. Skolebestyrelsens beslutningsdygtighed

1. Skolebestyrelsen er beslutningsdygtig, når mere end halvdelen af medlemmerne er til stede.

2. Medlemmerne kan kun deltage i skolebestyrelsens afstemninger, når de personligt er til stede under disse.

3. Alle beslutninger træffes ved simpelt stemmeflertal.

4. Skolebestyrelsens formands stemme er udslagsgivende ved stemmelighed.

4. Afbud til skolebestyrelsens møder og indkaldelse af suppleanter

1. Et medlem skal melde sit afbud til mødet så hurtigt det er muligt. Er medlemmet forhindret over en længere periode, skal der indgås aftale med skolebestyrelsens formand derom.

2. Medlemmers afbud til møderne, sker ved skriftlig eller telefonisk henvendelse til skolebestyrelsens formand eller skolens sekretær, som derefter indkalder suppleanter.

3. Er et medlem forhindret i at deltage i et skolebestyrelsesmøde, deltager så vidt muligt stedfortræderen, der forinden har modtaget oversigt over mødedatoer for bestyrelsesarbejdet.

4. Stedfortræderen kan indkaldes ved et medlems forfald til blot et enkelt møde.

5. Konstituering

1. Bestyrelsen konstitueres for en to årig periode, i forbindelse med valg.

Denne forretningsorden revideres og godkendes ved skoleårets første møde eller ved lovændringer.