Princip for skole/hjem-samarbejde og kommunikation på Stengård skole

Formål

Et godt samarbejde mellem skole og hjem, der bygger på respekt og fælles ansvarlighed, sikrer de bedst mulige forudsætninger for en elevs faglige, sociale og personlige udvikling. Kommunikation mellem skole og hjem i en god tone, er et vigtigt værktøj til at fremme dette samarbejde.

Hvordan kommunikerer vi på Stengård skole?

På Stengård skole ønsker vi en respektfuld, konstruktiv og rettidig kommunikation. Kommunikationen mellem skole og hjem foregår på følgende platforme: Skolens hjemmeside, AULA, e-mails, telefon og møder.

Ikke alle platforme er lige velegnede i alle situationer, og alle parter i en dialog eller konflikt har ansvar for at overveje den rette kommunikationsplatform.

Samarbejdet mellem skole og hjem på Stengård skole

Skolen og forældrene har et fælles ansvar for, at alle elever får en god, tryg og lærerig skoletid på Stengård skole. Dette samarbejde omfatter både faglige, sociale og personlige aspekter i skoledagen. Forældre og skole er gensidigt forpligtede til at informere dækkende om det enkelte barn.

Kontaktforældre kan være vigtigt bindeled i samarbejdet mellem skole og hjem. Som udgangspunkt beslutter den enkelte klasse årligt på et forældremøde, hvem der er klassens kontaktforældre og hvilken rolle, de kan have for klassen. Kontaktforældre har ikke officielt eller formelt ansvar, men Stengård skole og skolebestyrelsen anser kontaktforældrenes funktion som meget værdifuld for samarbejdet mellem skole og hjem.

På Stengård skole:

• udsender skolelederen et informativt nyhedsbrev til skolens forældre med relevante intervaller.
  • kommunikerer klassens årsplaner for alle fag til forældrene ved skoleårets start. Årsplanerne er dynamiske og kan ændres i løbet af skoleåret.
  • afholder klassens lærerteam forældremøde mindst én gang om året i starten af hvert skoleår
  • har alle elever en kontaktlærer eller et kontakt-team
  • afholder lærerteamet skole-hjem/evalueringssamtale mindst en gang om året (der kan afholdes flere møder, hvis der er behov for det)
  • annoncerer klassens team lektier og aktiviteter i ugeplanen i rimelig tid.
  • forventer ledelsen og skolebestyrelsen at forældre tager ansvar og holder sig orienteret via AULA
  • informerer forældrene kontaktlæreren/kontakt-teamet om fravær, sygdom og trivsel på AULA

Princip - samarbejde og kommunikation.pdf

Shape Created with Sketch.