Alle børn skal lære

I dag kan du google dig til en masse viden og hvad der var sandt i dag, er muligvis forandret i morgen.
Man siger, at fremtidens job skal opfindes af nutidens unge. Derfor bliver det interessant, hvordan vi forbereder vores unge bedst muligt til en fremtid, som helt sikkert kalder på andre kompetencer end tidligere.
Et er sikkert, det at kunne lære sig nye ting, bliver en vigtig kompetence, - og derfor arbejder vi i alle fag med det ”at lære at lære”.

For at kunne lære sig at lære, kræver det, at man har viden om læreprocesser, læringsstrategier og ved, hvordan man kan forholde sig til, hvad man skal lære og hvordan det skal læres.
Vi arbejder derfor med en række metaværktøjer, der kan hjælpe eleverne til at have et sprog om læring, så de kan forholde sig til deres egen læring.

Helt konkret arbejder vi med at eleverne lærer at forholde sig til tre konkrete spørgsmål:

• Hvad skal jeg lære?
  • Hvor er jeg nu?
  • Hvad er mit næste skridt?

For at kunne svare op dette forudsætter det, at målene for undervisningen er synlige for eleverne og læringsprocesserne bliver nedbrudt i delelementer, så eleverne nemmere kan forholde sig til det. Til at overskueliggøre det, bruger vi SOLO-taksonomien, når vi nedbryder læringsmålene sammen med eleverne. I undervisningen bliver det ligeledes interessant at arbejde med feedback, både eleverne i mellem, og fra lærer-elev samt elev-lærer, så vi hele tiden er tunet ind på, hvor vores næste udviklingsområde er.

I folderen her, kan du læse mere om tankerne bag: https://issuu.com/webmaster_gladsaxe/docs/h__fte_lige_muligheder_2017